Segelbåtar och min Tur 84

Segelbåten genom historien När började vi människor segla och nyttja vindens krafter? Ingen vet med exakthet när den första segelbåten sjösattes men historiska skildringar omnämner den så långt tillbaks i tiden som 5000 år f.Kr. På den tiden var seglen gjorda av djurhudar och båtarna ytterst primitiva. De första kända sjöfararna var Fenicierna som levde omkring 3000 f.Kr. Dessa var de första i historien att bygga båtar med köl och dominerade medelhavet med sina seglatser!

Våra förfäder, vikingarna, seglade med fyrkantiga segel så långt som till Istanbul innan deras plundringståg stoppades. Och de riktigt stora fartygen, som tankarna oftast går till när man pratar om att segla över havet, hade sina glansdagar under 1500- till 1800 talet, en tid som benämns som segelfartygens storhetstid. Dessa imponerande fartyg fasades sakta ut i takt med utvecklingen av ångbåtarna.

Dagens vanligaste segelbåtar

Det bästa med en segelbåt är att man kan åka både snabbt och bekvämt, men varje båt har sina specifika egenskaper och det gäller att veta vad man är ute efter. Det finns en mängd olika segelbåtar därute, vanligast är jollar och kölbåtar men det finns också katamaraner och trimaraner. Min egen segelbåt tillhör kölbåtarna och av naturliga skäl är det just den typen av segelbåt jag vill fokusera på. De vanligaste segelbåtarna idag är de så kallade “övernattningsbara segelbåtarna” som är något större och rymligare och passar för semesterfirande familjer. Bland dessa finns två klasser vars namn avslöjar dess inriktning, racer och cruiser där racern inte är riktigt lika bekväm som den förstnämnda.   

De flesta segelbåtar har ett centerbord (nedfällbar fena) eller köl som är placerad mitt under båten och sträcker sig ner i vattnet. Kölen är till för att förhindra att båten kantrar. Mindre segelbåtar, som jollar har vanligtvis centerbord medan en båt av ovanstående cruising modell har köl. Rent generellt kan man säga att en kortkölad båt är känsligare än en långkölad och ju längre kölen är desto längre behöver masten vara. Min egen båt är utrustad med en fenköl av bly, låt oss titta närmre på den nedan. 

Min Tur 84´a.

Tur 84 är en riktig limited edition som endast byggdes i 150 exemplar under 70- och 80-talet. Modellen ritades av Per Brohäll och byggdes på Mats Seldéns båtbyggeri på Orust utanför Göteborg. Båten såldes både som självbygge för den sanne entusiasten, men också färdigbyggd. Den har en totallängd av 8,4 meter, en bredd på 2,6 meter och kölvikten ligger på 915 kg. Den är utrustad med en Yanmar YS-XX motor och har ett deplacement på 2300 kg. Modellen är en var framförallt avsedd för barnfamiljer och för oss har båten varit en fantastisk cruiser som gett mycket glädje på sjön!